top of page

Τα 285 εκατ. του ΤΑΑ για ΙΧ, τα warrants Aegean και πως μπορεί να αποβεί φθηνό το deal ΔΕΗ με ENEL


Επιβεβαιώνονται οι ενδείξεις ότι η φετινή χρονιά θα κλείσει, με εκτόξευση του ελλείμματος τρεχουσών συναλλαγών, σε σχέση με το 2021. Το 10μηνο Ιανουαρίου- Οκτωβρίου το έλλειμμα ανήλθε σε 13,6 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 6,3 δισ. ευρώ, σε ετήσια βάση. Μέρος της εκτίναξης δικαιολογείται από την άνοδο πετρελαίου και φυσικού αερίου καθώς και τις εισαγωγές εξοπλισμού, λόγω υψηλότερων επενδύσεων.

Τα υπόλοιπα στοιχεία, όμως, δείχνουν ότι επαναλαμβάνεται το χρεωκοπημένο μοντέλο οικονομικής μεγέθυνσης με «ατμομηχανή» την κατανάλωση. Το μερίδιο ιδιωτικής κατανάλωσης στο ΑΕΠ στο 9μηνο ανήλθε στο 70% (64,8% το αμέριμνο 2007), έναντι μέσου όρου στην Ευρωζώνη 52,4% (Απελεύθερος 14 Δεκεμβρίου).

Αντίθετα, οι επενδύσεις, παρά την αύξηση των τελευταίων ετών, παραμένουν χαμηλά. Φέτος, εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 32,6 δισ. ευρώ, έναντι 63,3 δισ. ευρώ το αμέριμνο 2007. Οι δε επενδύσεις παγίων εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 26,7 δισ. ευρώ (55,7 δισ. το 2007).

ΤΑΑ-Αυτοκίνητα: Τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το ΕΣΠΑ της περιόδου 2021–2027, συνιστούν την τελευταία μεγάλη ευκαιρία, για μετάβαση σε πιο βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης και πραγματική οικονομική σύγκλιση με την Ευρωζώνη.

Εντός, όμως, του εθνικού σχεδίου παρεισέφρησαν δράσεις, που δεν προάγουν τον παραπάνω στόχο. Όπως, για παράδειγμα, η ανανέωση του στόλου αυτοκινήτων για βραχυχρόνιες και μακροχρόνιες συμβάσεις, με ηλεκτροκίνητα και plug-in υβριδικά οχήματα.

ΤΑΑ- Αυτοκίνητα ΙΙ: Παρά τις αρχικές επιφυλάξεις της πολιτικής ηγεσίας, η πίεση τραπεζών οδήγησε στο να συμπεριληφθεί η δράση στο πρόγραμμα στο σκέλος της «πράσινης» μετάβασης. Ως εκ τούτου, λαμβάνει πολύ υψηλή χρηματοδότηση (50%). Πέραν του περιβαλλοντικού οφέλους, δυσκολεύεται κάποιος να εντοπίσει οικονομικό αντίκρισμα.

Επιδοτούμε εισαγωγές –γερμανικών- αυτοκινήτων, την ώρα που βασική προτεραιότητα αποτελεί η κάλυψη του επενδυτικού κενού και της υστέρησης, την οποία προκάλεσε η υπερδεκαετής κρίση.

Autohellas-Avis: Τα, δε, ποσά είναι μεγάλα. Avis και Autohellas εντάχθηκαν στο πρόγραμμα. Η πρώτη για επενδύσεις 400 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση του 50% από το ΤΑΑ, ίδια συμμετοχή και κοινοπρακτικό δάνειο από Πειραιώς-Eurobank. Η δεύτερη για επένδυση, ύψους 170 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση του 50% από το ΤΑΑ ( σ.σ. το υπόλοιπο θα καλυφθεί από ίδια συμμετοχή και μικρό δανεισμό από ΕΤΕ).

Aegean: Με μικρά κέρδη αναμένεται να κλείσει το τρέχον τελευταίο τρίμηνο του έτους, η Aegean, εξέλιξη που συνιστά μικρή έκπληξη για την αγορά. Αν οι πληροφορίες επιβεβαιωθούν, η χρήση 2022 θα έχει κέρδη της τάξης των 100 εκατ. ευρώ (93,2 στο 9μηνο).

Aegean II: Μια αποστροφή Ευτύχη Βασιλάκη, κατά την χθεσινή παρουσίαση της επένδυσης 140 εκατ. ευρώ για μίσθωση/ανακαίνιση και εξοπλισμό της παλαιάς τεχνικής βάσης Ο.Α, προκάλεσε το ενδιαφέρον της αγοράς. Ανέφερε ο πρόεδρος της Aegean ότι το Δημόσιο θα έχει όφελος από τα warrants, υπογραμμίζοντας, πάντως, ότι η επιτυχία της κρατικής ενίσχυσης συνίσταται στο ότι το πρόγραμμα λειτούργησε και η συνεισφορά της εταιρείας στην οικονομία επανήλθε στα προ Covid-19 επίπεδα. Ίσως και σε υψηλότερα.

Aegean III: Του χρόνου, με τη συμπλήρωση διετίας από την εκταμίευση της κρατικής ενίσχυσης, το Δημόσιο μπορεί να δηλώσει πρόθεση άσκησης των warrants. Εντός 60 ημερών από την ημερομηνία της δήλωσης πρόθεσης, η Aegean μπορεί να ασκήσει, με δήλωσή της, το δικαίωμα προαίρεσης και να αγοράσει από το Δημόσιο τα warrants στην αγοραία αξία τους.

Η αγοραία αξία ισούται με την τυχόν θετική διαφορά, μεταξύ της μέσης σταθμισμένης με τον όγκο συναλλαγών χρηματιστηριακής τιμής της μετοχής, κατά τις τελευταίες εξήντα (60) ημέρες διαπραγμάτευσης, που προηγούνται της ημερομηνίας δήλωσης πρόθεσης άσκησης και της τιμής άσκησης.

ΔΕΗ: Σε εξέλιξη βρίσκεται το due diligence, που διενεργεί η ΔΕΗ στην δραστηριότητα του ομίλου ENEL σε Ρουμανία. Αν η δεσμευτική προσφορά προσφέρει enterprise value 1,8 με 1,9 δισ. ευρώ ( Απελεύθερος 10 Νοεμβρίου) και τίμημα 1,3 δισ. ευρώ, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στο που θα αποτιμηθεί το pipeline των 1+4 GW που έχει στις ΑΠΕ η ENEL.

Αναλυτές εκτιμούν ότι η εγκατεστημένη και υπό κατασκευή ισχύ ΑΠΕ (534 MW+ 170 MW) αποτιμάται περίπου 750 εκατ. ευρώ και το pipeline περίπου 350 εκατ. Το pipeline σπάει σε 1 GW, που αναμένεται να κατασκευαστεί εντός των επόμενων ετών (τριετία;) και σε άδειες 4 GW.

ΔΕΗ ΙΙ: Οι –πλειοψηφικές- συμμετοχές στις τρεις εταιρείες διανομής αποτιμώνται περί τα 500 εκατ. ευρώ ( σ.σ. υπάρχει το ερωτηματικό αν κάποια εξ αυτών ή όλες αποτελεί παραχώρηση). Η προμήθεια ρεύματος αποτιμάται 250 με 300 εκατ. ευρώ. Χαμηλά επίπεδα, λόγω ζημιών και υψηλών αναγκών σε κεφάλαιο κίνησης. Το 2020, όμως, εμφάνισαν EBITDA 80 εκατ. ευρώ.

Το κλειδί του deal βρίσκεται στην προμήθεια. Σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, η ΔΕΗ αγοράζει φθηνά ( 3,5 με 4x τα EBITDA του 2020) ένα ευρύ πελατολόγιο στην προμήθεια και σε κανονικές αποτιμήσεις τις ΑΠΕ. Βραχυπρόθεσμα, αναλαμβάνει το ρίσκο να επιβαρυνθούν αποτελέσματα και κεφάλαιο κίνησης από τρεις εταιρείες προμήθειας με ευρύ πελατολόγιο.

Ελληνικό Χρυσός: Μετά τα ερωτήματα του MorningView για το management services agreement αορίστου διάρκειας, μεταξύ της Ελληνικός Χρυσός και της ολλανδικής Eldorado Gold BV (Απελεύθερος 20 Δεκεμβρίου), εμφανίστηκε σειρά δημοσιευμάτων, για την έναρξη της επένδυσης, τα οφέλη για την τοπική κοινωνία (Αν. Χαλκιδική κά). Καμία αναφορά στη σύμβαση και στο fee, που θα χρεώνουν οι Καναδοί στην Ελληνικός Χρυσός.

Κάποια Μέσα, προς τιμή τους, αναγράφουν, σε εμφανή θέση, ότι πρόκειται για «χορηγούμενη» δημοσίευση. Άλλα το «πλάσαραν» ως ρεπορτάζ. Αν μείνει στην ίδια θέση μια εβδομάδα, όπως το άλλο με τις …μπαταρίες, θα κερδίσει τον τίτλο του πιο …επαναφορτιζόμενου.


Αποποίηση ευθύνης: Τα αναγραφόμενα στη στήλη αποτελούν προϊόν δημοσιογραφικών πληροφοριών, που προσφέρονται μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν, ως επενδυτική συμβουλή ή πρόταση, προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς/πώλησης μετοχών ή άλλων κινητών αξιών.







192 views0 comments
bottom of page