Η πανδημία έριξε πίσω το έργο αεροδρομίου στο Καστέλι
Μειώθηκαν τα έσοδα από τα τέλη του «Ν. Καζαντζάκης», λόγω κατακόρυφης μείωσης στην αεροπορική κίνηση. Επηρεάστηκε το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης λέει η παραχωρησιούχος. Το έργο θα παραδοθεί κανονικά λέει το υπουργείο.
Δύο διαφορετικές εικόνες, σε σχέση με την πορεία υλοποίησης του έργου για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης, παρέχουν εταιρεία και υπουργείο, η πρώτη στις οικονομικές καταστάσεις χρήσης 2021 και το υπουργείο Μεταφορών και υποδομών με το ενημερωτικό υλικό, που διέθεσε τον περασμένο Σεπτέμβριο, με αφορμή τη ΔΕΘ.
Σύμφωνα με τον παραχωρησιούχο «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης», η πανδημία κατά την περίοδο 2020-21 επηρέασε σημαντικά, τόσο την απρόσκοπτη ροή χρηματοδότησης του έργου από το Ελληνικό Δημόσιο, όσο και το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του.
Βάσει της σύμβασης παραχώρησης η Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης (ΔΑΗΚ), εισπράττει κατά την περίοδο κατασκευής του αεροδρομίου στο Καστέλι ποσοστό 64,98% επί των τελών χρήσης του «Νίκος Καζαντζάκης». Η παραχώρηση των τελών αποτελεί μέρος της συμφωνηθείσας χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου στην κατασκευή του έργου. Η μείωση της αεροπορικής κίνησης λόγω πανδημίας το 2020 και δευτερευόντως το 2021 μείωσε τις εισπράξεις από τέλη για την ΔΑΗΚ.
Η διοίκηση της εταιρεία έχει επισημάνει το ζήτημα στο Ελληνικό Δημόσιο, αναφέρουν οι οικονομικές καταστάσεις, χωρίς να διευκρινίζεται αν έχει κινηθεί διαδικασία για αποζημίωση, με βάση τους όρους της συμφωνίας. Υπενθυμίζεται ότι το Δημόσιο έχει αποζημιώσει άλλους παραχωρησιούχους ( π.χ. σε αυτοκινητόδρομους), λόγω μείωσης της κίνησης. Επιπρόσθετα, η πανδημία καθυστέρησε σημαντικά τον αρχικό σχεδιασμό στελέχωσης και τα χρονοδιαγράμματα προσλήψεων και σύναψης συνεργασιών.
Το υπουργείο, από την πλευρά του, προβλέπει ότι το έργο θα αποπερατωθεί στα τέλη του 2025, με βάση το συμφωνηθέν χρονοδιάγραμμα, σημειώνοντας ότι έχει καταβάλει τα 180 εκατ. ευρώ, που αποτελούν το βασικό μέρος της χρηματοδοτικής συμβολής του.
Η Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου αποτελεί τον παραχωρησιούχο για τη κατασκευή και εκμετάλλευση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου. Μέτοχοι είναι το Ελληνικό Δημόσιο με 45,9%, η ΤΕΡΝΑ με 32,46% και η GMR Airports με 21,64%
Η εταιρεία έχει, ήδη, εισπράξει το ποσό των 180 εκατ. ευρώ, που αποτελεί το σύνολο της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου, ενώ ΤΕΡΝΑ και GMR έχουν βάλει προς το παρόν 175,5 εκατ. ευρώ ( ολοκληρώθηκε και η 4η δεσμευτική επένδυση). Η διάρκειά της παραχώρησης ορίστηκε σε 35 έτη (2020-2055).